Is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van pompoenpitten op prostaatvergroting?

En dan bedoel ik serieus onderzoek. Wat ik zo snel kan vinden op internet is vooral afkomstig van leveranciers...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Op een website is dit te lezen:

(...)
Omdat in zuidelijke landen bij mannen minder prostaatvergroting voorkomt is men dat gaan onderzoeken. Daar worden veel pompoenpitten gegeten en gebleken is dat bepaalde plantaardige hormoonachtige stoffen, de zogenoemde fytosterolen, anti-androgene eigenschappen hebben die vergroting van de prostaat kunnen voorkomen en zelfs ingeval van klachten, deze helpen verminderen. (...)

Hoe wetenschappelijk die onderzoeken waren weet ik dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had ik al gevonden, is de enige die serieus overkomt. Er wordt nergens vermeld wie en wanneer de onderzoeken heeft gedaan. Dat is dan weer jammer. Dank voor het antwoord.

Andere antwoorden (1)

Geloof het maar niet,dit gaat alleen maar om het verkopen van het product.
Om zeker te zijn dat er niets aan de hand is met je prostaat,moet je gewoon even naar de h.a.
De enige die je zekerheid kan geven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben naar de huisarts geweest, en vraag ook niets over een diagnose. Ik ben benieuwd of de hype rond de pompoenpitten een wetenschappelijke basis heeft. Jou antwoord is net zo ongefundeerd als dat van alle voorstanders, namelijk een mening zonder bron.